BudaiBábaPont Szülész-szaktanácsadás

Vashiányos vérszegénység megelőzése

A vas létfontosságú szerepet játszik a sejtek oxigénellátásában. Azonban, ha nincs belőle elég, a hemoglobinszint csökkenni kezd, és megjelennek a vashiányos vérszegénység tünetei, mint az állandó fáradékonyság, szédülés, koncentrációzavar, fejfájás.Várandósság alatt nagyon fontos, hogy odafigyeljünk a vaspótlásra, mert a hiánya a gyermekágyas időszakban is problémákat okozhat.
A vérszegénység okai:
– egyoldalú étkezés
– erős menstruáció
– C-vitamin hiány
– terhesség
Egy felnőtt nő napi szükséglete 15-18 milligramm, ez terhesség alatt akár 28 milligramm is lehet, ezért pótlása ilyenkor fokozott orvosi felügyeletet és ellenőrzést kíván. A vashiány megállapítására mindenképp szakemberhez kell fordulni. A vashiány mértékétől függ a vaspótlás módja,ha a hiány csak kis mértékű, gondosan összeállított táplálkozással javítható az eredmény. Ha ez sikertelen, vagy a hiány jelentősnek bizonyul, az orvos gyógyszeres kezelést írhat elő.
Vasban gazdag élelmiszerek:
– Búzakorpa: Vasban leggazdagabb gabonaféle,100 grammonként 16 milligrammot tartalmaz, továbbá segíti az emésztést is.
-Bulgur: Magas fehérjetartalma mellett B-vitaminban és vasban is gazdag.
– Tökmag: Számtalan fogásban megállja a helyét, hiszen salátákhoz, levesekhez és több főételhez is passzol. Magas vastartalmán – 100 grammonként 12,1 milligramm – kívül pedig egészséges zsírokat, fehérjéket és rostot is tartalmaz.
-Máj: A legnagyobb vastartalmú állati eredetű étel, 10 deka fedezi a napi vasszükséglet 36%-át.
– Édesburgonya : Vastartalma segíti a vörösvérsejt-képződést és a fehérjék feldolgozását, illetve erősíti az immunrendszert.
– Lenmag : 100gramm nagyjából 8,2 milligramm vasat tartalmaz, ezért érdemes beépíteni az egészségtudatos táplálkozásba. A lenmagban továbbá sok a rost, így az emésztésre is jótékonyan hat.
-Pisztácia: 100 grammonként 7,5 milligramm vasat, emellett értékes telítetlen zsírsavakat tartalmaz.
-Sütőtök: Valóságos vitaminbomba, jelentős vas- és C-vitamin-forrás. Utóbbi fontos a vas felszívódásához. Magas rosttartalma segíti az emésztést, alacsony kalóriatartalma miatt pedig diétához is ideális.
-Árpa: 64 gramm fedezheti a napi vasbevitel 18%-a, ráadásul a kedvelt gabona bővelkedik étkezési rostban, és nem tartalmaz koleszterint, ezáltal csökkenti az elhízás veszélyét.

 

https://www.facebook.com/budaibabapont/